In 5 stappen naar foto’s die perfect bij jouw merk passen
Wil jij een herkenbaar en sterk merk neerzetten? Dan is het belangrijk om een sterke beeldtaal te hebben. Dat de beelden passen bij jouw merk, jouw doelgroep en bij wat je wil vertellen en wilt uitstralen. Maar hoe doe je dat nou? Wat past er nou bij jouw merk? Hieronder 5 stappen die jouw hierbij kunnen helpen:
1. Beschrijf waar jouw merk voor staat
Wil jij met jouw merk bijvoorbeeld bijdragen aan een duurzame leefstijl? Of het gemakkelijker maken voor mensen om gezond te leven? Een moment ontspanning brengen in iemands drukke leven? Hoe klein of hoe groot ook, welk verschil maakt jouw product of dienst in het leven van mensen? Vaak is dit jouw missie en/of visie. Een belangrijk uitgangspunt in voor het bepalen van je beeldtaal.
2. Bepaal wat de beelden moeten uitstralen
Welk verhaal wil je dat de beelden vertellen en wat past hierbij? Wil je dat de beelden energie, creativiteit, en speelsheid uitstralen? Of past minimalisme, rust en eenvoud beter? Wil je dat jouw product of dienst luxe en exclusiviteit uitstraalt of juist dat jouw product of dienst vrij toegankelijk is? Moet het zacht of juist stoer overkomen? Misschien is persoonlijke aandacht en/of maatwerk erg belangrijk in jouw bedrijf en wil je dit laten zien. Bedenk wat jouw product of dienst uniek maakt en welke uitstraling hierbij past. En schrijf dit eventueel op in een aantal kernwoorden en/of zoek beelden op die dit uitstralen.
3. Breng je doelgroep in kaart
Wie is je doelgroep en wat spreek ze aan? Bij het bepalen van de uitstraling van je beelden is het ook belangrijk om voor ogen te hebben waar jouw zich door aangesproken voelen. Houdt voor ogen wie jouw (ideale) klant is en waar zij graag naar kijken en zich door aangesproken voelen.
4. Kies de belangrijkste doelen
Hierbij ga je specifieker kijken wat je voor beelden nodig hebt bijvoorbeeld om je merk op te starten of verder vorm te geven. Misschien heb je al een beeldstijl en heb je aanvullende beelden nodig die hier goed bij aansluiten. Of je bent juist net een nieuw merk aan het opzetten en wil de beeldstijl gaan ontwikkelen. Of je wil je beeldstijl aanpassen aan iets wat beter bij jouw (huidige) merk past.
Bedenk dat je wil dat de beelden doen. Zijn ze bedoeld om te inspireren, om een duidelijk beeld van het product te laten zien of bijvoorbeeld om verschillende variaties in een oogopslag te laten zien? Of misschien wel allemaal?
5. Bepaal de kleuren
Welke kleuren passen er bij jouw merk? Welke kleuren gebruik je al op website en social media? Welke kleur(en) zitten er in je logo en andere huisstijl uitingen? Met andere woorden wat zijn jouw branding kleuren? Een set van kleuren die jouw merk vormgeven. Bepaalde kleuren steeds terug laten komen zorgt voor eenheid en daardoor ook herkenbaarheid van jouw merk. Ook in je beeldtaal kun je hier goed gebruik van maken door bepaalde kleuren steeds te laten terugkomen. En ook door te kiezen voor steeds een vergelijkbare nabewerking van de beelden versterk je de herkenbaarheid. Ook hangt het kleurgebruik ook samen met de uitstraling die je wil dat de beelden hebben.
Bovenstaande punten zijn een belangrijke basis om beelden te kunnen creëren die uniek zijn voor jouw merk en om het verhaal van jouw merk over te brengen.
Mocht je bij mij een shoot boeken dan gaan we deze onderwerpen ook doornemen, zodat we een consistente look kunnen creëren die helemaal past bij je merk!