10 tips om jouw product goed te laten zien met model!
Een product shoot met model is een manier om jouw product nog beter te laten zien en beelden te maken die jouw klant inspireren. Het geeft je merk letterlijk een gezicht. Door een model in te zetten bij je product foto’s kun je je klant zowel informatie geven als inspireren. Hieronder 10 tips en ideen over hoe je dat zou kunnen doen:
01. Laat zien hoe het product gebruikt kan worden
Waar kan je product voor gebruikt worden? Dat is natuurlijk afhankelijk van het soort product. Kun je het eten, drinken, smeren, aandoen of opdoen? Laat dit zien aan je klant. Als het een beauty product is wil je mogelijk laten ook laten zien hoe de inhoud eruit ziet, zoals bij een creme of zoals op de foto hieronder een schuimende cleanser. Waar kan je product voor gebruikt worden? Dat is natuurlijk afhankelijk van het soort product. Kun je het eten, drinken, smeren, aandoen of opdoen? Laat dit zien aan je klant. Als het een beauty product is wil je mogelijk laten ook laten zien hoe de inhoud eruit ziet, zoals bij een creme of zoals op deze foto een schuimende cleanser.
02. Laat zien wat het resultaat is van gebruik van het product
Wat voor verandering merken mensen als ze jouw product gebruiken? Is dat een stralende huid, prachtig haar, een gezondere of duurzamere levensstijl, meer comfort of gemak etc. Laat dat zien in de foto’s. Wil jij met jouw merk bijvoorbeeld bijdragen aan een duurzame leefstijl? Of het gemakkelijker maken voor mensen om gezond te leven? Een moment ontspanning brengen in iemands drukke leven? Hoe klein of hoe groot ook, welk verschil maakt jouw product of dienst in het leven van mensen?
03. Gebruik een achtergrond en props die passend is bij je product en branding
Welke kleuren passen er bij jouw merk? Welke kleuren gebruik je al op website en social media? Welke kleur(en) zitten er in je logo en andere huisstijl uitingen? Met andere woorden wat zijn jouw branding kleuren? Een set van kleuren die jouw merk vormgeven. Bepaalde kleuren steeds terug laten komen zorgt voor eenheid en daardoor ook herkenbaarheid van jouw merk. Ook bij deze foto’s kun je hier goed gebruik van maken door bepaalde kleuren steeds te laten terugkomen. Door bijvoorbeeld bewust te kiezen voor een bepaalde kleur achtergrond, kleding en props. Ook hangt het kleurgebruik samen met de uitstraling die je wil dat de beelden hebben. Hierbij is het ook verstandig om na te denken over wat er bij je product past en hoe deze het best tot zijn recht komt.
04. Laat zien hoe groot het product is
Omdat je klant het product in perspectief kan zien is in een oogopslag duidelijk hoe groot het product is. Heb jij ook weleens gehad dat je wat online besteld had en dat het bestelde product veel groter of kleiner bleek te zijn dan je dacht? Een foto met (hand)model kan dit voorkomen.
05. Laat het model passen bij je doelgroep en waarden
Waar staat jouw merk voor? Wil jij met jouw merk bijvoorbeeld bijdragen aan een duurzame leefstijl? Of het gemakkelijker maken voor mensen om gezond te leven? Een moment ontspanning brengen in iemands drukke leven? Hoe klein of hoe groot ook, welk verschil maakt jouw product of dienst in het leven van mensen? Vaak is dit je missie of visie. Een belangrijk uitgangspunt in het bepalen van je beeldtaal. En wie wil je aanspreken? Zoek een model die in je doelgroep past en tevens bij je missie/visie past.
In onderstaande foto is bewust voor dit model gekozen, omdat deze supplementen gericht zijn op vrouwen tijdens de zwangerschap. Tevens zijn de kleuren, styling en nabewerking afgestemd op het merk.
06. Gebruik een handmodel
Een hand in beeld brengen kan perfect zijn bij producten waar je ook daadwerkelijk je handen bij gebruikt/nodig hebt. Bijvoorbeeld om iets te pakken, een tas/creme/pil/fles etc.
07. Focus op het product
Je product blijft de ster van de shoot! Zorg er dus ook steeds voor dat de aandacht van de kijker naar het product gaat. Een close-up van je product met het model ‘blurry’ op de achtergrond kan ook heel leuk zijn om de focus te leggen op het product.
08. Laat emotie zien & have fun
Wil je spontane foto’s? Zorg dan zeker voor ontspanning op de set. Houdt ruimte voor creativiteit, spontaniteit en echte emotie. Om zo te zorgen voor het beste resultaat!
09. Wat maakt jouw product bijzonder? Laat dat zien
Is dat bijvoorbeeld de bijzondere verpakking, de structuur of iets anders? Je kunt dit accentueren door onder andere het lichtgebruik, camera standpunt en hoek. Probeer ook verschillende poses uit om te zorgen voor afwisseling en te kijken hoe jouw product het best tot zijn recht komt.
10. Laat meerdere producten zien
Bijvoorbeeld producten uit dezelfde serie en/of producten die bij elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ziet jou klant direct welke producten er nog meer zijn.