Hoe bereid je je voor op een product fotografie shoot?

Een goede voorbereiding is het halve werk, cliche maar waar. Of je nu een professionele productfotograaf hebt geboekt of van plan bent om je eigen productfoto's te maken, hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid bent.

 

01. VERZAMEL INSPIRATIE & MAAK EEN MOODBOARD

Doe inspiratie op, bekijk bijvoorbeeld het portfolio van je fotograaf, zoek op instagram of gebruik Pinterest om afbeeldingen te vinden die jou aanspreken en passen bij wat jij voor ogen hebt. Natuurlijk is het niet de bedoeling om te exact anderen gaan kopiëren, maar het is een handig begin punt om voor jezelf en eventueel de fotograaf een beeld te krijgen van de uitstraling, kleuren, materialen en soort licht dat past bij jouw merk, product en wensen.

Om je op gang te helpen met inspiratie heb ik een selectie van Pinterest borden voor je klaarstaan.

 

02. MAAK EEN SHOTLIST

Dit is een overzicht van de benodigde beelden. Waarin meestal staat beschreven wat voor soort beeld het is(packshot, groepfoto, close-up etc) , welk product(en), welke styling, welke achtergrond en eventuele bijzonderheden.

Het kan zo simpel of uitgebreid zijn als je wil, maar het is erg handig om te hebben of je nou met een fotograaf werkt of niet. Mocht je specifieke shots in gedachten hebben zou je dit zelfs kunnen uittekenen.

Bedenk ook waar en waarvoor je de foto's voor gaat gebruiken. Zijn ze voor social media gebruik, voor in je webshop of wil je ze gebruiken als banner? Of misschien wel voor allemaal? Het is belangrijk om tijdens het shooten al rekening te houden in welke uitsnede(s) de foto gebruikt zal worden. Als je bijvoorbeeld de foto's in jouw webshop in een vierkant formaat (1:1) wil laten zien aan jouw klanten, is het belangrijk om hier tijdens het shooten al rekening mee te houden zodat een vierkante uitsnede achteraf een mooi resultaat oplevert.

 

03. KIES ACHTERGRONDEN

Bedenk wat je als basis voor je foto wil hebben. Gebruik bijvoorbeeld een of meerdere van jouw merkkleuren als achtergrond, zodat deze goed aansluiten bij de branding van je merk. Misschien wil je een neutrale kleur achtergrond of juist een achtergrond in een felle contrasterende kleur, om jouw product op te laten vallen. Of heb je een bepaald thema in gedachten waar een bepaald soort kleur/achtergrond bij past. Er is een hoop mogelijk, zoals gekleurd papier, stoffen, pvc achtergronden, oppervlakken met structuur, een lifestyle setting etc. Het belangrijkste is dat het goed past bij jouw merk en product en het de aandacht niet teveel afleidt van het product.

 

04. VERZAMEL PROPS

Props, ook wel rekwisieten of attributen genoemd. Het zijn items die je toevoegt aan een foto om meer sfeer te creëren. Het kiezen van de juiste props kan soms lastig zijn. Wat vaak goed werkt is om te kiezen voor items die helpen een verhaal te vertellen of een vleugje kleur toevoegen aan de foto. Gebruik bijvoorbeeld (verse) ingrediënten die in het product zitten of gebruik items die bij het seizoen passen, zoals glitters voor kerst content foto's. Hoe meer props je van tevoren verzameld, hoe beter. Zo kun je uitproberen wat goed staat bij jouw product en kun je er altijd nog voor kiezen om dingen weg te laten. Wees creatief en kijk eens rond in je huis wat je nog hebt liggen. Ik heb een voorraad aan props die beschikbaar zijn voor je shoot, maar moedig mensen ook altijd aan voorafgaand aan een shoot om zelf rond te kijken wat ze nog hebben liggen. En dit mee te leveren met de producten die gefotografeerd moeten worden. Eventueel kan ik ook voor je op zoek gaan naar de perfecte props passend bij jouw shoot.

 

05. BEREID JE PRODUCTEN VOOR

Het klinkt misschien erg voor de hand liggen, maar zorg ervoor dat je al je producten klaar hebt staan. Kies de mooiste verpakkingen of producten uit en zorg dat ze goed schoon zijn. Een verpakking met een beschadiging of vieze producten kosten achteraf veel tijd om te retoucheren en dat is natuurlijk zonde. Wil je beide kanten van een wenskaart laten zien? Zorg dan dat je twee exemplaren hebt! Wil je een flatlay waarbij hetzelfde product meerdere keren is te zien is? Vergeet dan ook niet om genoeg exemplaren bij de hand te hebben. Ook wanneer je de inhoud van een product gefotografeerd wil hebben, en het product dus open moet maken, is het ook aan te raden meerdere exemplaren bij de hand te hebben. Gebruik je shotlist als checklist om te kijken of je alle producten en benodigdheden hebt en dan kan het shooten beginnen!

 

KORT SAMENGEVAT

Het is belangrijk om het meeste uit je product fotoshoot te halen, dus hoe meer planning en voorbereiding hoe beter. Wanneer je een shoot bij mij boekt besteden we daarom ook veel aandacht aan de voorbereiding. Als je vastzit in je ideeën of niet zeker weet waar je de juiste props kunt vinden, vraag het dan aan je fotograaf of praat met andere mensen die je wat advies kunnen geven.

Als je meer vragen hebt, stuur me gerust een berichtje via de mail of het contactformulier.

Vorige
Vorige

In 5 stappen naar foto’s die perfect bij jouw merk passen